Pages

Tuesday, February 8, 2011

SAMBUTAN TAHUN BARU CINA

Sambutan Tahun Baru Cina pada tahun ini jatuh pada hari khamis, 3 Februari. Ia bererti semua negeri-negeri di seluruh negara bercuti panjang. Bagi kalendar orang cina, tahun ini adalah tahun Arnab, tahun ke-4 dari 12 kalendar 'zodiac' orang cina. Tahun pertama ialah tahun tikus, diikuti dengan tahun lembu dan tahun harimau. Menurut kepercayaan orang cina, tahun arnab adalah tahun yang baik untuk melabur, membeli rumah atau berkahwin. Bagi orang cina, tiap-tiap tahun yang berdasarkan kepada 12 jenis binatang mempunyai signifikannya yang tersendiri.

Pada hari tahun baru cina tahun ini, saya menghadiri tiga majlis sambutan iaitu pertamanya dianjurkan oleh Parti Gerakan Kedah, jam 11.00 pagi di Dewan Syed Omar, Alor Setar, keduanya yang dianjurkan oleh YB Dr Leong, ADUN Gurun pada jam 1.3o tengahari di Gurun dan ketiganya yang dianjurkan oleh MCA Kedah pada jam 8 malam di Pekarangan Pejabat MCA Alor Setar, Jalan Sultan Abdul Hamid.








HIMPUNAN BEKAS PELAJAR SEKOLAH MENENGAH SULTAN ABDUL HALIM (X-JENAN)

Pada 4 Februari, saya berada di Kota Bharu, Kelantan untuk menghadiri satu himpunan bekas pelajar Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim (SMSAH) anjuran Alumni X-SMSAH Kelantan. Saya bertolak dari Yan pada jam 10.30 pagi dan tiba di Kota Bharu pada jam 4 petang. Acara hari keluarga dan jamuan malam telah diadakan di Sekolah Menengah Ismail Petra, Kota Bharu. Atas kapasiti sebagai Timbalan Pengerusi ALUMNI SMSAH, saya telah menyampaikan ucapan pada majlis makan malam berkenaan. Selepas selesai majlis makan malam, lebih kurang jam 11 malam, saya bertolak balik dan tiba di Yan pada jam 5 pagi hari berikutnya. Ramai juga di kalangan bekas pelajar SMSAH memegang jawatan penting samada dalam politik kerajaan mahupun swasta. Antara nama-nama yang berjaya dalam bidang poltik ialah YB Dato Seri Shahidan Kassim (bekas MB Perlis), Dato' Sharif Omar (bekas Timbalan Menteri Pertanian), Dato' Paduka Abd Rahman Ibrahim (bekas EXCO Kedah), Dato' Othman Abdul (bekas Ahli Parlimen Pendang dan Pengerusi MARA) dan Dato' Yusof Yaacob (bekas Ahli Parlimen Sipitang dan bekas Timbalan Speaker Parlimen). Manakala dalam sektor kerajaan/pentadbiran, antara mereka yang mengharumkan nama SMSAH ialah Dato' Seri Abu Bakar (Ketua Pengarah JPA), Dato' Paduka Rasli Basir (Setiausaha Kerajaan Negeri Kedah), Dato' Azizan bin Hamid (Setiausaha Kerajaan Negeri Perlis), Dato' jabar Che' Nai (Bekas Setiausaha Kementerian Kemajuan Wilayah dan Luar Bandar), Dato Murad (Ketua Pengarah Jabatan Penerangan Malaysia), Dato' Mohd Nor (Timbalan Setiausaha Kementerian Dalam Negeri), Dato' Mohd Yusof (Timbalan Ketua Setiausaha Kementerian Kemajuan Wilayah dan Luar Bandar), Hj Abdullah 'Cikgu Lah' (Pengarah Pendidikan) dan ramai lagi. Dalam bidang akademik pula, Naib Canselor Universiti Utara Malaysia (UUM) Prof Dato' Dr Mohamed Mustafa Ishak adalah juga bekas pelajar SMSAH kita semua kerana bangga diatas pencapaian bekas pelajar-pelajar SMSAH.





HARI KELUARGA ANJURAN BERSAMA RUKUN TETANGGA KAMPUNG SINGKIR GENTING DAN TAMAN KELADI, FASA 2 SUNGAI PETANI


Saya dijemput untuk melakukan perasmian penutup Hari Keluarga anjuran rukun tetangga di Kampung Singkir Genting pada jam 12 tengahari, 5 Februari. Ramai peserta yang terlibat dalam aktiviti termasuk ibu bapa dan anak-anak mereka dari Kampung Singkir Genting dan Taman Keladi. Aktiviti ini diadakan di kebun durian Kampung Singkir Genting. Dalam ucapan perasmian penutup, saya mengucapkan tahniah kepada pihak penganjur, iaitu JKKKP Kampung Singkir Genting dan rukun tetangga Taman Keladi atas kejayaan menganjurkan aktiviti yang bermanfaat ini. Saya juga menyatakan bertuahnya kita sebagai rakyat Malaysia kerana hidup dalam sebuah negara yang aman damai dan makmur.



No comments: