Pages

Tuesday, July 27, 2010

16 Julai 2010 - Kampung Raga memang terkenal sebagai sebuah kampung homestay di negeri Kedah. Pada tahun 90-an, sungai Kampung Raga telah terpilih sebagai sungai yang paling bersih di Malaysia. Kampung Raga juga pernah terpilih sebagai kampung terbaik bagi negeri Kedah pada tahun 2002. Semua kejayaan ini adalah hasil dan berkat dari kerjasama dan permuafakatan yang terjadi di kalangan penduduk. Semangat gotong-royong masih lagi segar di Kampung Raga. Ini bertepatan sekali dengan nama kampung ini. Penduduk kampung ini kebanyakannya bersangkut paut antara satu sama lain, datang 'seraga' sejak akhir abad ke 19. Majlis kenduri kahwin masih lagi dilaksanakan secara gotong-royong. Masakan mereka terutama sekali gulai daging memang sedap sekali. Baru-baru ini iaitu pada 16 Julai 2010, hari Jumaat, lebih 30 orang tetamu dari Korea Selatan menyertai program homestay di Kampung Raga.

Saya sempat bersama dengan mereka untuk melihat sendiri kejayaan homestay di Kampung Raga. Antara tempat yang di lawati mereka ialah rumah Kak Faridah, untuk melihat industri kueh-mueh melayu tempatan.



Hari Jumaat kali ini saya bersolat di Masjid Kg KEDA Sg Udang . Selepas asar, saya bersama dengan AJK Penganjur Karnival Sukan Rakyat dan penduduk kampung KEDA berada di tapak karnival untuk membuat persiapan.

No comments: