Pages

Wednesday, July 28, 2010

17 Julai 2010 - Sejak dari jam 8.00 pagi sehingga 7.00 petang, saya dan isteri terlibat secara aktif dalam Karnival Sukan Rakyat 2010. Karnival seperti ini sebenarnya adalah julung-julung kali diadakan di DUN Guar Chempedak dan dianjurkan oleh Pusat Khidmat ADUN. Saya sangat berpuas hati dengan sambutan dan penyertaan seluruh masyarakat DUN Guar Chempedak. Dianggarkan hampir 3000 orang mengunjungi karnival ini. Kejayaan ini dapat dicapai hasil dari kerjasama dan sokongan semua Pengerusi JKKKP DUN Guar Chempedak, agensi-agensi kerajaan, terutamanya dari kerajaan pusat dan penduduk Kampung KEDA, Sg. Udang. Sejumlah 25 agensi kerajaan termasuk KEDA, JPJ, Penjara Kedah, PDRM Tentera, Pejabat Kesihatan, Jabatan Pertanian, GiatMara, AADK, RELA, JKR, JPA3, Bomba dan Penyelamat, SPR, MDY, Pejabat Daerah, Pejabat Belia, Tabung Haji, AGRO Bank, LKIM, TEKUN Nasional, SKM dan lain-lain lagi yang terlibat dalam pameran dan demonstrasi pada hari tersebut. CIMB Bank juga menyertai karnival ini.



Karnival dimulakan dengan aktiviti senamrobik. Penyertaannya amat menggalakan sekali. Perasmian pada jam 11.00 pagi telah dilakukan oleh YB. Dato' Hj. Hasbullah B Osman, Setiausaha Politik kepada Timbalan Perdana Menteri.





Antara acara sukan yang dipertandingkan ialah jenis-jenis sukan rakyat yang mungkin sudah lama dilupakan seperti congkak, tarik upeh, kukur nyior, lari dalam guni dan lain-lain lagi. Di samping itu, sukan futsal untuk vateran (45 tahun ke atas) dan kanak-kanak (12 tahun ke bawah) serta sepak raga ratus telah diadakan. Acara yang menerima sambutan memberansangkan di sebelah pagi ialah kayuh basikal lambat. Saya sendiri mengambil bahagian dalam acara futsal bersama pasukan Kg Raga. Mungkin nasib menyebelahi saya, pasukan Kg Raga menang tempat ke-3 dan saya sendiri skor satu gol.







Pada keseluruhannya, Karnival Sukan Rakyat ini amat berjaya sekali berdasarkan kepada penyertaan, penglibatan, dan sambutan pengunjung yang tidak putus-putus datang ke karnival ini dari pagi hingga ke petang. Maklumbalas yang diterima dari masyarakat juga amat memberansangkan, ada yang meminta agar program ini dijadikan acara tahunan. Ini boleh di fikirkan dan diberi pertimbangan.









No comments: