Pages

Wednesday, October 6, 2010

Pada 30 September lalu, saya telah menghadiri Majlis Penyampaian Pengakap DiRaja di Istana Anak Bukit. Saya diundang untuk menghadirinya atas kapasiti sebagai Pengerusi Pengakap Daerah Yan. Anggota Pengakap yang mewaikili daerah seluruh negeri Kedah dan pegawai-pegawai tinggi kerajaan negeri telah menghadiri majlis ini. YAB Dato' Seri Menteri Besar sebagai Pengerusi Pengakap Kedah juga hadir. KDYMM Tuanku Sultan Kedah telah berkenan berangkat untuk menyampaikan anugerah berkenaan.



Sebagai pengerusi Majlis Perundingan Koperasi Kedah, saya telah menghadiri majlis rumah terbuka aidilfitri di Ibu Pejabat Suruhanjaya Koperasi Malaysia di Alor Setar.



Pada 1 Oktober 2010, 9.30 malam, saya dijemput untuk memberi ucapan kepada 80 orang pelajar dari Politeknik Syed Sirajuddin dari Arau, Perlis di dewan orang ramai Kg. Titi Teras. Pelajar-pelajar ini berada di Titi Teras dalam program anak angkat selama 3 hari. Dalam ucapan, saya menyentuh tentang betapa mereka bernasib baik dan bersyukur menjadi warganegara Malaysia kerana hidup dalam suasana aman damai, tenteram dan makmur. Dengan keamanan dan ketenteraman ini, ekonomi negara dapat di majukan dan melaui ekonomi yamg baik, negara dapat dibangunkan dan prasarana dapat dibina di seluruh pelusuk tanah air. Salah satu strategi penting yang dilaksanakan sejak negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957 ialah pendidikan. Pendidikan adalah senjata yang paling berkesan untuk mengubah nasib anak bangsa. Kita bertuah kerana pemimpin-pemimpin kita terdahulu dan juga sekarang memberi keutamaan terhadap pendidikan. Universiti, politeknik dan sebagainya telah dibina bagi memberi peluang kepada rakyat untuk melanjutkan pelajaran. Hari ini peluang untuk mendapatkan 'further education' memang terbuka luas. Terserahlah kepada rakyat untuk merebutnya. Saya juga menyentuh tentang peranan pelajar-pelajar IPTA/IPTS dalam memajukan masyarakat, khususnya masyarakat luar bandar. Jadinya, program anak angkat yang dibuat di Titi Teras adalah amat baik sekali dalam mendekatkan siswa/siswi kepada masyarakat.





Pada waktu pagi, 2 oktober saya telah mengambil kesempatan untuk menyaksikan penyembelihan tiga ekor kerbau dibelakang Pasar Pekan Yan untuk Majlis Sambutan Aidilfitri 2010 anjuran ADUN Guar Chempedak pada 3 Oktober. 'Besiang daging' telah dilakukan selepas zohor manakala memasak pula dibuat pada malam hari.



Saya juga mengambil kesempatan untuk menghadiri rumah terbuka Aidilfitri oleh YB Senator Dato' Seri Jamil Khir Baharom, Menteri di Jabatan Perdana Menteri di Dewan Serbaguna Guar Chempedak pada 2 Oktober lalu.

No comments: