Pages

Thursday, May 13, 2010

Mesyuarat Ke-3 Penggal Ke-2 Dewan Undangan Negeri Kedah Yang Ke-12

Mesyuarat ketiga penggal kedua Dewan Undangan Negeri Kedah yang Ke-12 telah bersidang pada 26 April 2010.

Di samping pembentangan kertas-kertas dewan seperti penyata kewangan Lembaga Biasiswa Negeri Kedah bagi tahun berakhir 2007 dan 2008, penyata kewangan Yayasan Islam Negeri dan penyata kewangan Pihak Berkuasa Tempatan, agenda yang penting dan menarik minat banyak pihak ialah pertanyaan-pertanyaan yang dikehendaki jawapan mulut. Pada sidang kali ini soalan-soalan saya (5 semuanya) telah diletakkan jauh ke belakang (soalan saya yang pertama diletakkan nombor 22). Entah kenapa saya tak tau. Selalunya, soalan saya diletakkan 'top 8'. Berdasarkan kepada pengalaman-pengalaman yang lepas, hanya soalan 'top 8' sahaja yang mendapat ruang untuk dijawab oleh pihak kerajaan negeri. Tapi kali ini, ia mampu setakat soalan no.4 sahaja disebabkan isu yang timbul dari soalan no. 3 iaitu soalan dari ADUN Kubang Rotan yang bertanyakan tentang bidang kuasa KDYMM Tuanku Sultan sebagai Ketua Agama Islam di negeri Kedah.

Soalan no.3 oleh ADUN Kubang Rotan telah mencetuskan perbahasan yang hangat dalam sidang dewan. ADUN-ADUN BN yang diketuai oleh YB. Dato' Seri Mahadzir Khalid mempersoalkan rasional soalan ini dan niat jahat pihak yang telah bertanya soalan kerana tidak pernah dalam sejarah sidang DUN Kedah, ADUN bertanya tentang bidang kuasa Tuanku Sultan, sidang menjadi kecoh buat seketika. Pihak kerajaan negeri termasuk YAB Menteri Besar telah mempertahankan soalan ini. Bagi mereka, apa yang dikehendaki ialah penjelasan mengenai bidang kuasa Tuanku Sultan sebagai Ketua Agama Islam di negeri Kedah. Sepertibiasa mereka cuba menegakkan benang basah. Sesiapa juga yang membaca dan menganalisis soalan berkenaan akan tahu niat di sebalik soalan ini.

Ketegangan dan kekecohan sidang telah menjadi reda sedikit setelah ADUN Sg. Tiang, YB. Suraya mencadang supaya soalan (a) dan (b) digugurkan dan dipersetujui Speaker. Persoalannya ialah jikalau pihak kerajaan negeri atau MB sendiri yakin dan percaya bahawa soalan berkenaan tidak ada niat 'jahat' sehingga sanggup mempertahankannya di peringkat awal, kenapa pula mereka menerima keputusan speaker. Dalam sidang media selepas sidang, MB menyatakan bahawa beliau terlepas pandang dan tidak terlibat dalam soalan-soalan sidang dewan. Pertama, jawapannya tidak konsisten dengan pendirian beliau diperingkat awal dan kedua, bagaimana beliau boleh mengatakan tidak terlibat dengan soalan-soalan dewan sedangkan penerimaan dan senarai keutamaanya diputuskan oleh Mesyuarat Exco yang diputuskan oleh beliau sendiri. Tetapi inilah caranya pemimpin PAS memutarbelitkan fakta.

No comments: