Pages

Tuesday, June 22, 2010

16/6/2010 (Rabu). Baru-baru ini saya telah dilantik sebagai Pengerusi Majlis Perundingan Koperasi Negeri Kedah oleh YB Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Pengguna. Ahli-ahli majlis ini yang dilantik adalah terdiri dari kalangan ketua-ketua jabatan agensi-agensi kerajaan persekutuan peringkat negeri Kedah. Setiausaha majlis ini adalah Pengarah Suruhanjaya Koperasi negeri Kedah, Tn. Haji Zainun Hamzah b Stapa.

Pada 16 Jun 2010, saya telah mempengerusikan mesyuarat yang pertama majlis berkenaan di Hotel Holiday Villa, Alor Setar. Antara pekara-pekara yang dibincangkan ialah kemajuan koperasi-koperasi yang sedia ada di negeri Kedah (662 buah semuanya) dan perancangan bagi tahun 2010. Kita mensasarkan penubuhan koperasi 150 buah bagi tahun ini.

Sebenarnya gerakan koperasi di negara kita Malaysia telah menunjukkan kejayaan yang memberansangkan , contoh terbaik kejayaannya ialah pencapaian Bank Rakyat yang mencatatkan keuntungan besar dan pemberian dividen(pulangan) sehingga 15 peratus kepada pemegang-pemegang sahamnya. Bagi seluruh Malaysia, terdapat 7000 koperasi yang melibatkan jumlah syer RM8.9 billion. Begitu banyak peruntukkan kewangan yang disediakan oleh kerajaan untuk koperasi samada dalam bentuk geran ataupun pinjaman. Maka seharusnyalah kita mengambil peluang dengan penubuhan koperasi di tempat masing-masing.



Sebelah malamnya saya menghadiri satu majlis Anugerah Usahawan Bumiputera anjuran Gagasan Badan Ekonomi Melayu (GABEM)di sebuah hotel di Kuala Lumpur. YAB Timbalan Perdana Menteri adalah tetamu utama pada majlis tersebut yang menyampaikan anugerah kepada pemenang-pemenang.

No comments: