Pages

Sunday, June 27, 2010

24 Jun 2010 - Pendidikan adalah 'senjata' yang paling berkesan dalam mengubah nasib seseorang, masyarakat atau bangsa itu sendiri. Kejayaan orang melayu yang dahulunya begitu mundur dalam pelbagai aspek, terutamanya dalam bidang ekonomi adalah kerana dasar kerajaan yang memberi tumpuan kepada bidang pendidikan sejak negara mencapai kemerdekaan sehingga sekarang. Menyedari hakikatnya, setelah menjadi wakil rakyat pada Mac 2008, salah satu aspek yang hendak saya beri tumpuan ialah bidang pendidikan. Pada tahun 2008 dan 2009, saya menganjurkan kelas tuisyen di beberapa tempat/kampung terutamanya di kampung-kampung nelayan seperti Kg Keda Sg. Udang dan Kg. Kuala Sg. Yan. Pada tahun ini saya cuba mengembangkan aktiviti ini mencakupi kelas tuisyen bagi bagi semua sekolah rendah dan sekolah menengah di kawasan Dun Guar Chempedak (3 buah). Untuk menjayakan aktiviti yang baik ini di samping menggunakan peruntukkan saya sebagai ADUN, saya juga telah mendapatkan tajaan dari Yayasan CIMB (untuk tuisyen) dan Yayasan Nurul Yaqeen (seminar motivasi).

Pada 24 Jun yang lalu, satu 'Program Motivasi Kecemerlangan PMR dan Motivasi Keibubapaan' telah diadakan di Sekolah Menengah Yan anjuran bersama Yayasan Nurul Yaqeen dan Pejabat ADUN Guar Chempedak, saya telah dijemput untuk merasmikan program ini yang dihadiri sama oleh Pengarah Yayasan, Puan Nor Zanah Jamari. Penceramah program 'Menara Ilmu'; Motivasi Kecemerlangan Pelajar- "Kejayaan Anak-Anak, Kecemerlangan Ibu Bapa" ini ialah Dr. Rabiatul Adawiyah bt. Ahmad Rashid dari USM.



Di sebelah petang pada hari yang sama, saya mempunyai program yang agak ketat; mempengerusikan mesyuarat JK Sukan Rakyat, di Dewan Masjid Kg. Keda, Sg. Udang, perjumpaan dengan siswa siswi dari daerah Yan yan akan melanjutkan pelajaran ke IPTA (30 orang semuanya) dan sebagai Naib Pengerusi Pengakap Daerah Yan berjumpa dengan pengakap-pengakap di tempat perkhemahan mereka di Sekolah Menengah Yan.



No comments: