Pages

Saturday, March 20, 2010

Program Harian (Sambutan Maulidur Rasul)

16/3/2010 (Selasa) - Jam 10.30 pagi pada hari ini, saya berada di Sek. Keb. Teroi untuk majlis kesyukuran dan maulidur rasul. Majlis kesyukuran ini adalah di atas rahmat Allah S.W.T kerana sekolah mendapat bangunan baru 3 tingkat yang bernilai lebih dari RM 2 juta dan surau yang bernilai RM 160,000. Dalam ucapan di majlis tersebut, saya menekankan tentang kepentingan pendidikan dalam memajukan ummah dan dasar kerajaan sejak dari merdeka hingga sekarang dalam menentukan setiap rakyat mendapat pendidikan yang sepatutnya. Saya menyatakan bahawa kita rakyat Malaysia amat bertuah sekali kerana mempunyai kerajaan dan kepimpinan yang bertanggungjawab dan berpandangan jauh. Kita harus bersyukur kerana negara kita dalam keadaan aman damai dan makmur.







Berhubung dengan surau, atas permintaan pihak sekolah dan PIBG, saya telah berusaha untuk memberi bantuan pada mulanya (tahun 2008 sejumlah RM 10,000 dan kemudian memohon dari Kerajaan Persekutuan melalui projek PIA/PIAS. Alhamdulillah berkat doa semua dan usaha gigih serta rezeki murid-murid sekolah, Kerajaan Persekutuan telah meluluskan peruntukkan sebanyak RM 120,000 bagi menyiapkan surau berkenaan.

Sebelah tengah hari, saya menghadiri kenduri kahwin anak dua pupu saya, Ku Mastura Ku Abdullah yang bertemu jodoh dengan anak Hj. Azizan Abdullah dari Gurun Jaya. Pada sebelah malamnya, saya bersolat Isyak di Masjid Nurul Iman, Titi Teras. Jawatankuasa masjid ini telah menganjurkan Ceramah Perdana Maulidur Rasul yang disampaikan oleh Dato' As.Sheikh Hj. Badaruddin Hj. Ahmad, Mufti Negeri Kedah. Antara intisari ceramah, beliau mengatakan bahawa kita 'kalut' dengan pelbagai urusan harian, jangan pula kita lupa untuk memberi ruang kepada agama dan mendekatkan diri kepada Allah S.W.T.





No comments: