Pages

Saturday, August 7, 2010

2 Ogos 2010 - Sidang Dewan Negeri Mesyuarat Pertama Penggal Ketiga Dewan Undangan Negeri Kedah yang ke-12 telah berlangsung pada 2 Ogos, bermula dari jam 9.00 pagi hingga 11.30 pagi.

Seperti biasa, sidang Dewan Negeri bagi bulan April dan Ogos tidaklah mengambil masa yang panjang, kerana agendanya tidaklah panjang. Sidang Dewan Negeri pada November mengambil masa tiga hari kerana membincangkan bajet. Sidang kali ini seperti biasa bermula dengan doa, di ikuti dengan pembentangan kertas-kertas dewan(4 kertas semuanya), pertanyaan-pertanyaan mulut dan diakhiri dengan usul-usul. Masa yang diberikan untuk pertanyaan dan jawapan mulut hanyalah satu jam dan kebanyakkan ADUN menganggap tempoh masa ini tidak mencukupi. Selalunya masa satu jam hanya cukup untuk 7-8 soalan mulut. Tetapi disebabkan soalan-soalan tambahan yang agak panjang, kali ini hanya 4 soalan sahaja yang dapat dijawab. Ada cadangan supaya usul dapat dibuat kepada Dewan Undangan Negeri supaya tempoh pertanyaan-pertanyaan mulut di panjangkan sehingga 2 jam atau lebih. Ini penting kerana Dewan Negeri adalah forum terbaik untuk disampaikan isu-isu yang berkait rapat dengan kepentingan negeri dan rakyat.



Pada 2 Ogos 2010 (petang) juga satu majlis penyampaian bantuan kepada rakyat miskin telah diadakan di perkarangan Pejabat Tanah & Daerah Yan. Majlis ini telah disempurnakan oleh YAB Dato' Seri Menteri Besar. Sebagai ADUN kawasan saya telah menerima jemputan dan hadir di majlis berkenaan.



No comments: