Pages

Saturday, August 14, 2010

Pada 8 Ogos lalu, saya menghadiri Mesyuarat Agung Persatuan bekas pelajar-pelajar Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim, Jenan di Hotel UUM, Sintok. Lebih kurang 60 orang ahli-ahli persatuan yang sesetengahnya datang jauh dari Kuala Lumpur dan juga ada juga yang datang dari Kelantan. Sekolah Menengah Sultan Abdul Halim adalah sekolah asrama penuh yang bahasa pengantarnya ialah bahasa Melayu dan juga mempunyai aliran sains tulin yang kedua selepas Sekolah Menengah Alam Shah, Kuala Lumpur. Saya belajar disitu tingkat 4 & 5 dalam aliran sains tulin antara 1968 hingga 1969. Pada ketika itu, tidak ada banyak sekolah asrama penuh seperti hari ini. Sekarang ini kita ada banyak sekolah asrama penuh seperti sekolah menengah sains, sekolah menengah agama, MRSM dan lain-lain.

Agak ramai juga bekas-bekas pelajar SMSAH ini yang berjaya mengukir nama dan menjadi samada dalam sektor swasta, kerajaan mahupun politik. Dalam sektor kerajaan antara bekas pelajar-pelajar yang memegang jawatan penting ialah YB. Dato' Paduka Rusli Basir (Setiausaha Kerajaan negeri Kedah), YB. Dato' Azizan bin Hamid (Setiausaha Kerajaan negeri Perlis) Ketua Pengarah JPA yang baru dilantik (dulu KSU Kementerian Pertahanan) Dato' Seri Abu Bakar, Tan Sri Dr. Zulkefli bin A. Hassan (KSU Kementerian Pengajian Tinggi), Dato' Jabar Che Nai (KSU Kementerian Kemajuan Wilayah dan Luar Bandar (KKLW)) , Dato Yussof bin Dohab(Timbalan KSU KKLW) dan Prof Dr Mohamed Mustafa Ishak (Naib Canselor UUM) . Dalam bidang politik pula, antara tokoh-tokohnya ialah YB. Dato' Seri Shahidan Kassim (bekas MB Perlis), YBhg. Dato' Paduka Abd Rahman Ibrahim, Bekas EXCO Kedah dan Setiausah Parlimen Kementerian Dalam Negeri dan Dato' Othman Abdul, bekas ahli Parlimen Pendang dan Pengerusi MARA.

Dalam Mesyuarat Agung kali ini Prof. Dato' Dr. Mohamed Mustafa Ishak, Naib Canselor UUM telah terpilih sebagai pengerusi yang baru manakala saya sendiri terpilih sebagai Timbalan Pengerusinya.





Selepas selesai mesyuarat agung tersebut, lebih kurang jam 5.00 petang, saya bergegas pula ke Sekolah Kebangsaan Padang Chichar, Sik untuk bertemu dengan 150 orang pengakap dari Yan di Jambori Pengakap negeri Kedah. Saya ke situ untuk melawat dan memberi sokongan moral kepada mereka. Kontinjen Pengakap dari Yan yang diketuai oleh Cikgu Fariz telah memenangi banyak pertandingan di Jambori tersebut. Sebagai Naib Pengerusi Pengakap Yan, saya memberi ucapan bagi menyuntik semangat kepada kontinjen dan seterusnya makan malam bersama mereka di perkarangan khemah tempat mereka menginap.

Saya berpendapat, perjumpaan sebegini amat penting bagi mendampingi dan mendekati anak-anak muda, terutamanya yang masih dibangku sekolah. Sungguhpun kadangkala kita merasakan mereka masih muda dan belum memahami senario politik negara, namum ia mampu memberi impak dan kesan positif kepada kita dalam jangka panjang. Bak kata pepatah nak melentur buluh biarlah semasa rebungnya. Kalau dah jadi buluh, agak sukar untuk dilenturkan dan kemungkinan ia akan patah.





No comments: