Pages

Tuesday, December 7, 2010

Pada 11 November, jam 12 tengah hari, saya di jemput untuk merasmikan Kempen Keselamatan Kebakaran anjuran Jabatan Bomba Dan Penyelamat Daerah Kuala Muda Yan di ANEKA Gurun. Tujuan utama kempen ini ialah untuk memberi kesedaran kepada masyarakat tentang pencegahan dan apa yang perlu dilakukan bila berlaku kebakaran. Hadir sama ialah YB Dr. Leong, ADUN Gurun.





Pada sebelah malam 11 November, saya menghadiri majlis tahlil dan solat berjemaah bersama pelajar-pelajar Rumah BUDI dan juga pegawai-pegawai JPJ Kedah di Rumah BUDI Yan. Program ini adalah sebahagian dari Program 1JPJ 1 Komuniti anjuran bersama JPJ Kedah dan Pejabat ADUN Guar Chempedak dari 11 November hingga 13 November. Sebenarnya program ini dapat di realisasikan atas inisiatif saya sendiri bagi membantu memudahkan masyarakat warga emas Daerah Yan, khususnya DUN Guar Chempedak untuk mendapatkan lesen motorsikal. Pada 12 November telah diadakan aktiviti wanita seperti pertandingan memasak dan sebagainya serta pertandingan futsal bagi kaum lelaki di Kompleks Sukan Kampung Keda Sungai Udang. Sebenarnya program ini bermula sejak bulan ogos lagi iaitu kursus undang-undang lalulintas, ujian bertulis dan ujian memandu. Ia melibatkan lebih kurang 300 orang warga emas berumur 45 tahun keatas. Sambutan amat memberansangkan sekali, ramai yang bertanya bilakah lagi program ini nak dibuat.

13 November adalah hari kemuncak program ini dimana perasmian penutup dilakukan oleh YB Dato Abd Rahim Bakri, Timbalan Menteri Pengangkutan. Beliau juga adalah bekas Ketua Perwakilan Malaysia di Taipei, Taiwan (Defacto Ambassador) di mana saya menggantinya selepas itu. Hadir sama ialah Dato' Solah, Ketua Pengarah JPJ dan Pengarah-Pengarah JPJ dari ibu pejabat. Lesen-lesen motorsikal juga telah disampaikan pada majlis berkenaan. JPJ juga menyediakan kaunter-kaunter memperbaharui lesen memandu dan membayar saman trafik pada hari berkenaan. Semua aktiviti program 1komuniti 1 JPJ diadakan di Sekolah Kebangsaan Langkasuka. Saya merakamkan ucapan terima kasih kepada guru besar sekolah, En. Pamin dan kakitangan yang terlibat. Secara keseluruhannya, program ini amat berjaya dan mencapai matlamatnya dan saya gembira kerana sedikit sebanyak dapat membantu rakyat yang memerlukan.





No comments: