Pages

Friday, December 31, 2010

Pada 27 Disember lalu, saya menghadiri Mesyuarat Jawatankuasa Pemandu Kilang Beras PPK (Pertubuhan Peladang Kawasan) Kubur Panjang atas kapasiti sebagai Penasihat Kehormat kilang tersebut. Saya telah dilantik sebagai Penasihat oleh Lembaga Pertubuhan Peladang bagi memantau perjalanan operasinya supaya beroleh keuntungan. Kilang ini adalah salah sebuah kilang daripada dua buah kilang beras milik PPK. Satu lagi di Tanah Merah, Kelantan. Seterusnya saya mempengerusikan Mesyuarat Lembaga Pengarah kilang berkenaan.



Pada 28 Disember, saya menghadiri Program Pusat Sehenti Gabem (PSG) di Hotel Holiday Villa, Alor Setar anjuran bersama GABEM Pusat dan GABEM (Gagasan Badan Ekonomi Melayu) Kedah. Ini adalah satu inisiatif strategik GABEM dengan kementerian dan agensi kerajaan terpilih seperti SSM, TEKUN, PNS, PUNB, SKM, MARA, MITI, MIDA, SME Corp, SME Bank, Bank Rakyat, Bank Negara, KPDNKK, dan lain-lain lagi. Program ini baik sekali dan mendapat sambutan yang memberangsangkan. Saya menghadirinya atas kapasiti sebagai Pengerusi GABEM negeri Kedah.



Majlis sumbangan bantuan persekolahan kepada anak-anak ibu tunggal dan NGO DUN Guar Chempedak telah diadakan pada jam 3 petang, 29 Disember di Dewan Masjid Jamek, Yan. Seramai 55 orang kanak-kanak termasuk 5 orang dari kaum India telah menerima sumbangan berkenaan. Sumbangan diberikan ialah sebuah beg sekolah (sumbangan isteri saya) dan wang RM 100. Senarai penerima disediakan oleh Persatuan Ibu Tunggal, Suriwaja. Antara penerima sumbangan saya dari peruntukan ADUN BN ialah PIBG dari 10 buah sekolah, Bomba Sukarela Guar Chempedak, dua buah pusat kanak-kanak istimewa, PDK dan Rumah Amal, persatuan isteri-isteri IPD Yan, Persatuan Badminton dan Ping Pong dan Persatuan Pengakap Yan.







Pada 30 Disember, saya dijemput oleh penganjur untuk merasmikan Karnival Usahawan dan ICT. Karnival tiga 3 ini adalah anjuran Pusat Internet Desa (PID) Zon Utara dimana PID Yan terpilih menjadi tuan rumah mewakili zon utara. Karnival di Yan ini ialah satu daripada enam karnival di seluruh negara. Tahniah diucapkan kepada PID Yan kerana terpilih mewakili zon utara. Tujuan utama karnival ini ialah menggalakan usahawan-usahawan terlibat dalam ICT. Manakala tujuan utama PID pula ialah bagi merapatkan jurang digital antara bandar dan luar bandar.


No comments: