Pages

Sunday, December 26, 2010

Pada 4 Disember, saya menghadiri Jamuan Makan Malam Konvensyen BN di Putrajaya sempena Konvensyen BN pada keesokan harinya.

Konvensyen BN telah diadakan pada 5 Disember di Wisma MCA, Jalan Ampang, Kuala Lumpur. Inilah pertama kalinya Konvensyen BN diadakan di premis selain dari PWTC. Konvensyen ini dihadiri oleh perwakilan dari parti-parti komponen BN dari seluruh negara. Amanat dan dasar perasmian telah dilakukan oleh YAB Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak sebagai Pengerusi BN dan merangkap Perdana Menteri Malaysia. Setiap Ketua Komponen Parti BN telah diberi peluang berucap termasuk akhir sekali ucapan YAB Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Presiden UMNO merangkap Timbalan Perdana Menteri mewakili parti terbesar, UMNO. Majlis penutup dan penggulungan telah dilakukan oleh YAB Dato' Seri Mohd Najib Tun Razak atas kapasiti sebagai Pengerusi BN.

Kedua-dua ucapan YAB Dato' Seri Mohd Najib amat memberangsangkan sekali dan meniup semangat dikalangan ahli parti komponen BN terutama sekali dalam menghadapi PRU ke-13 yang akan menjelang tiba.
Saya melihat ucapan Dato' Seri Mohd Najib di Perhimpunan Agung UMNO yang lalu dan Konvensyen BN amat bersemangat sekali serta mampu menaikkan semangat juang dikalangan ahli-ahli parti BN, khususnya ahli-ahli UMNO. Antara intipati yang menarik dalam ucapan beliau di Konvensyen BN ialah tentang empat penyakit lazim yang sering melanda parti-parti yang sudah lama berkuasa. Empat penyakit tersebut ialah delusion atau khayalan, amnesia atau kelupaan, inertia atau kejumudan dan arrogance atau keangkuhan. Oleh itu, kata beliau mengenai keempat-empat gejala penyakit perlu dielak, dibuang jauh dan dikikis sebelum rasa sayang berubah menjadi benci, harapan menjadi kemarahan dan sokongan menjadi penentangan.

Pada 6 Disember, saya telah diundang untuk merasmikan Hari AIDS Sedunia anjuran Pusat Kesihatan Daerah Yan di Sungai Yan.

Pada 7 Disember sebelah petangnya, iaitu selepas menghadiri beberapa majlis perkahwinan, saya ke Langkawi untuk menyambut ketibaan YAB Perdana Menteri di Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi. Beliau berada di Langkawi untuk lawatan dan merasmikan sebuah hotel 'The Donna Langkawi' di Pantai Kok pada sebelah malam 8 Disember. Hadir sama dalam majlis perasmian tersebut ialah isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor serta bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir bersama isteri, Tun Dr. Seri Hasmah Mohd Ali. Tun Dr Mahathir amat gembira sekali dengan hotel tersebut kerana telah siap dibina setelah begitu lama tertangguh.

No comments: