Pages

Friday, June 24, 2011

PERASMIAN PENUTUP KEM INTERGRASI MURID UNTUK PERPADUAN (RIMUP) DAN PERASMIAN PENUTUP PROGRAM INTERAKSI NELAYAN DAERAH YAN

Pada 23 Jun, jam 11 pagi, saya melakukan Perasmian Penutup Kem Intergrasi Murid Untuk Perpaduan (RIMUP) peringkat daerah Kuala Muda/Yan anjuran Jabatan Perpaduan Negara dan Intergrasi Nasional negeri Kedah di KAMC (Kampung Acheh Management Centre) di Kampung Acheh, Yan. Kem selama 4 hari 3 malam ini disertai oleh 70 orang murid sekolah menengah.

Pada jam 5 petang, 23 Jun, saya dijemput untuk mempengerusikan majlis dialog dan seterusnya melakukan Perasmian Penutup Program Interaksi Nelayan daerah Yan anjuran Jabatan Perikanan di Kompleks LKIM, Kampung Keda, Sungai Udang. Program yang dimulakan pada jam 2 petang ini dihadiri oleh 200 nelayan dari seluruh daerah Yan. Tujuan program yang mengumpulkan pegawai-pegawai dari agensi-agensi kerajaan yang terlibat dengan Jabatan Perikanan (Jabatan Perikanan, LKIM, Polis Maritim, APMM dan Jabatan Laut) ini ialah untuk memberikan pemahaman kepada nelayan-nelayan tentang peranan dan bidang tugas agensi-agensi berkenaan. Persefahaman ini akan memudahkan persatuan nelayan dan nelayan-nelayan berhubung atau menyalurkan maklumat kepada agensi yang berkaitan bila menghadapi sebarang masalah. Antara isu-isu yang diutarakan dalam dialog berkenaan ialah pencerobohan bot-bot nelayan pukat bilis, pencerobohan pukat tunda haram, pukat surung dan sebagainya. Pada keseluruhannya, program ini adalah baik sekali kerana ia membuka ruang kepada nelayan-nelayan untuk keluhan dan masalah-masalah yang dihadapi mereka.



No comments: